An Experimental Study of the Infrared Signal Characteristics on the S-Nozzle Plume of the Micro Turbojet Engine

마이크로 터보제트엔진 S형상 배기노즐 플룸의 적외선 신호 특성 실험연구

  • 김선미 (전북대학교 항공우주공학과) ;
  • 이정석 (전북대학교 항공우주공학과) ;
  • 최성만 (전북대학교 항공우주공학과) ;
  • 명노신 (경상대학교 항공우주공학과) ;
  • 김원철 (국방과학연구소)
  • Published : 2017.05.31

Abstract

Infrared signal measurement are conducted from a micro-turbo jet engine with different nozzle configurations. The conventional cone type, a S-shaped type with aspect ratio 5.2 and five rectangular type nozzle with different aspect ratios are used for this experiment work. The result show that infrared signal from the exhaust gas decrease as the aspect ratio increase. In case of S-shaped nozzle, the maximum infrared signal is reduced about 28.4% when compared of rectangular nozzle with aspect ratio 5(AR5).

마이크로 터보제트엔진을 이용하여 S형상 배기노즐의 플룸의 적외선 신호 특성을 이해하기 위하여 적외선 신호 특정 연구를 수행하였다. 엔진 배기노즐은 원형노즐과 가로세로비가 5인 사각형 노즐 그리고 가로세로비가 5.2인 S형상의 배기노즐을 제작하여 실험을 수행하였다. 배기가스에서 방출되는 적외선 신호는 가로세로비가 클수록 적외선 신호의 크기가 점차 감소하는 경향을 보였고 배기노즐의 형상이 S형상의 경우 사각형 노즐 보다 적외선 신호가 28.4% 감소하는 것을 확인하였다.

Keywords