Experimental Study of Combustion Characteristic for Dual Mode Ramjet Combustor

이중모드 램제트 연소기 연소특성 실험적 연구

  • 심창열 (현대로템(주) 기술연구소) ;
  • 남궁혁준 (현대로템(주) 기술연구소) ;
  • 김선용 (현대로템(주) 기술연구소) ;
  • 이민수 (현대로템(주) 기술연구소) ;
  • 박주현 (현대로템(주) 기술연구소) ;
  • 김동환 (현대로템(주) 기술연구소)
  • Published : 2017.05.31

Abstract

In this study, the combustion experiment of hydrocarbon-kerosene fueled dual mode ramjet combustor was performed at mach number 3.5~6.0 conditions. Through the experiment, the temperature and the pressure distribution inside the combustion chamber were measured and the combustion characteristics inside the combustion chamber were investigated. In the mach number 3.5~5.0 range, it was able to identify subsonic combustion in the downstream combustion chamber. In the mach number 6.0 condition, the injected fuel from the injectors was naturally fired, and it was possible to confirm that supersonic combustion was successful in the upper chamber.

본 연구에서는 탄화수소 계열 케로신 연료를 적용한 이중모드 램제트 연소기에 대하여 마하수 3.5~6.0 조건에서 연소시험을 수행하였다. 이릍 통해서 격리부, 상부(초음속)연소실 및 하부(아음속)연소실 내부의 온도와 압력분포를 측정하여 연소실 내부의 연소특성을 연구하였다. 마하수 3.5~5.0 까지는 아음속 연소 모드로서 하부 연소실에서 램연소를 확인할 수 있었으며, 마하수 6.0 조건에서는 인젝터에서 분사된 연료가 자연발화하여 상부 연소실에서 초음속 연소가 성공적으로 발생하였음을 확인할 수가 있었다.

Keywords