Optimization of Honeycomb Spoke in Non-pneumatic Tire

비공기압 타이어에 사용되는 Honeycomb Spoke의 최적화

  • Lee, Jinwook (Department of Mechanical & Automatic Engineering Seoul National University of Science and Technology) ;
  • Jang, Inhwan (Department of Mechanical & Automatic Engineering Seoul National University of Science and Technology) ;
  • Han, Gyumo (Department of Mechanical & Automatic Engineering Seoul National University of Science and Technology)
  • 이진욱 (서울과학기술대학교 기계.자동차공학과) ;
  • 장인환 (서울과학기술대학교 기계.자동차공학과) ;
  • 한규모 (서울과학기술대학교 기계.자동차공학과)
  • Published : 2017.03.24

Abstract

Unlike existing pneumatic tire, NPT(Non-Pneumatic Tire) is a tire replacing air pressure with spokes. NPT has no problem of punk which pneumatic tire has and doesn't need to maintain air pressure. Also it can be used in space where temperature change sharply. In this regard, NPT are attracting attention as next-generation wheels. For optimizing Honeycomb structure, we applied the load to various Honeycomb structure which forms NPT, performed FEM(finite element analysis) using Edison and compared each results.

비공기압 타이어(Non-Pneumatic Tire)는 공기압 타이어(Pneumatic Tire)와는 다르게 스포크(Spoke)를 이용하여 공기압을 대체하는 타이어이다. 비공기압 타이어는 기존 공기압 타이어가 가지고 있는 펑크 발생이 없고, 공기압을 유지할 필요도 없다. 또한, 온도가 급격하게 변하는 우주에서도 사용이 가능하다. 이런 점에서 비공기압 타이어는 차세대 바퀴로써 주목 받고 있다. 하중이 가해지는 Honeycomb구조를 Edison을 이용하여 유한요소 해석을 진행하고, 각각의 결과를 비교하여 최적의 허니콤 구조를 찾았다.

Keywords