Computational Thinking as an Enneagram Centered-type

에니어그램 중심유형으로 보는 Computational Thinking

  • Published : 2017.10.25

Abstract

In this study, the university conducted an inspection of the classes of students in the school-grain classes of liberal arts classes and conducted a thorough classification. Each of the students' characteristics is divided into those who have experienced programming in elementary and secondary schools. As a result, classes were classified and followed by Scratch programming classes. The difference between pre-scan and post-test is the identification of the centre of gravity and the different methods of teaching the teaching methods accordingly. Through this study, we learned how to understand and appreciate the difficulties we face while studying computing.

본 연구에서는 대학의 교양강좌 학생들의 스크래치 수업에서 에니어그램 성격 유형 검사를 실시한 후 중심유형을 파악하여 진행하였다. 학습자들의 각각의 특성으로는 초중고등학교때 프로그래밍을 경험해보지 못한 이와 경험해본 이로 나누어진다. 이와 같이 유형별로 분류한 다음 스크래치 프로그래밍 수업을 진행하였다. 사전 검사와 사후 검사가 다른 점은 에니어그램 중심유형을 파악하고 그에 알맞게 교수학습방법을 달리하는 것에 있다. 본 연구를 통하여 컴퓨팅 사고를 학습하면서 겪는 어려움을 파악하고 이로운 점도 파악할 수 있었다.

Keywords