A Study on the Actual Situation and Development Plan of Cyber Education in Chungcheongnam-do Local Civil Servants

충청남도 공무원 사이버교육의 운영 실태와 발전방안 연구

  • Song, Seung-hun (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Eui-jeong (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kang, Shin-cheon (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Chang-suk (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Chung, Jong-in (Dept. of Computer Education, Kongju National University)
  • 송승훈 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 강신천 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김창석 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정종인 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2017.10.25

Abstract

Various education programs using cyber education in the age of knowledge informatization were introduced to schools, corporate education, military service, lifelong education facilities as well as public employee education and training system. In the case of the national government officials, the education and local civil servants are organized by 15 cities and provincial public officials training institutes, which are organized by the national civil service personnel development center cyber education center. The purpose of this study is to find out the development plan through questionnaires of the students who are in charge of cyber education in the chungcheongnam-do local civil servants.

지식정보화시대를 맞이하여 사이버교육을 활용한 다양한 교육 프로그램은 학교, 기업교육, 군 장병교육, 평생교육시설은 물론 공무원 교육훈련제도까지 도입이 되었다. 국가공무원의 경우 국가공무원인재개발원 사이버교육센터의 주관으로 실시되는 교육과 지방공무원은 15개 시 도 공무원교육원 주관으로 이루어지고 있다. 본 연구에서는 공무원 교육훈련제도의 관점에서 지방공무원 사이버교육 운영의 실태를 사이버교육 참여했던 충청남도 공무원 정예반 교육생을 대상으로 설문조사를 통해 발전방안을 모색하고자 한다.

Keywords