Negative GM and Ship's Transverse Stability

음의 복원성과 선박의 횡경사

  • You, Su-Yeon (Graduate school of Mokpo National Maritime University) ;
  • Yang, Hyoung-Seon (Division of Navigation Science, Mokpo National Maritime University) ;
  • Jung, Dae-Deug (Division of Navigation Science, Mokpo National Maritime University)
  • 유수연 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 양형선 (목포해양대학교 항해학부) ;
  • 정대득 (목포해양대학교 항해학부)
  • Published : 2016.05.19

Abstract

It is very important to fully understand the concepts, causes and corrections of ship's transverse inclination which is classified into Heel, List and Loll. Particularly, it is presumed that some recent disaster at sea is related to negative GM developed by the loss of stability during sailing. In this study, actual 'Angle of Loll' is simulated by model-ship experiment and the result is compared with calculated value under same condition. Furthermore, how to distinguish Loll from List and the way to correct the 'Angle of Loll' for officers are described.

선박이 횡경사 되었을 때, 그 발생 원인을 파악하고 적절히 대응하는 것은 매우 중요하다. 특히 최근 발생한 대형 해난사고 중 일부는 항행중 복원력 감소에 의한 횡경사와 관련된 것으로 추정된다. 본 연구에서는 음의 복원력(-GM)에 의한 선박의 횡경사를 실험하고, 그 값을 동일 조건에서의 계산값과 비교하였다. 또한 Loll과 List를 구별하는 것과 Loll 발생 시 대응방안에 대해서 기술하고자 한다.

Keywords