Convergence Education Content Development Utilizing S4A

S4A를 이용한 융합형 교육용 콘텐츠 개발

  • Published : 2016.10.27

Abstract

Recent Software education topic is GUI programing language 'Scratch' and the open source computing platform plus microcontroller boards 'Arduino'. S4A means a program that controls the Arduino to the scratch. In this paper, development for education content that using S4A and combination the Arduino sensors. and we developed the game in the form of training content by using a variety of tools.

현재 SW교육에 자주 다루는 주제는 GUI 프로그래밍 언어인 '스크래치'와 마이크로컨트롤러 보드에 오픈 소스 컴퓨팅 플랫폼을 더한 '아두이노'이다. S4A란 Scratch For Arduino라는 뜻으로 스크래치로 아두이노를 제어하는 프로그램을 의미한다. 본 연구에서는 S4A를 이용하여 아두이노에서 이용되는 센서들을 복합적으로 이용하고, 다양한 도구를 사용하여 구성한 게임 형태의 교육 콘텐츠를 개발하였다.

Keywords