Proceedings of the Korean Institute of Information and Commucation Sciences Conference (한국정보통신학회:학술대회논문집)
- 2016.05a
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- Pages.313-316
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- 2016
Evaluation Model for the Stability of the Diagnostic Information System Incorporating the Quantitative Evaluation
정량적 평가를 도입한 정보시스템 안정성 진단 평가 모델
- Im, Hyeong-Do (Hoseo Graduate School of Venture) ;
- Park, Dea-woo (Hoseo Graduate School of Venture)
- Published : 2016.05.25
Abstract
Highly probable cause of the current turmoil critical national infrastructure and private enterprise information systems failures or national event of an accident, it is inevitable huge hit in corporate business as well as a significant impact on the national benefit. This is a trend subject to the stability of the national management information system has a significant impact on people and society, such as banking, telecommunications, transport and energy, which can be extended into a private institution. However, public and private ICT business through the development of Information system Audit or CMMI(Capability Maturity Model Integration) certification check the quality of the target system, but quality check on the reliability of the information system operations after construction is either not promoting met for some safety test results a situation that does not enabled by insufficient. By preventing the disorder or an accident of this study, the diagnostic reliability information systems through inspection and evaluation system development of information systems being established, and to minimize service confusion and study ways to ensure customer - oriented service.
현재 국가기간산업과 중요한 민간 기업의 정보시스템 장애나 사고발생 시 국가 차원의 혼란이 발생할 개연성이 높고, 국민편익에 큰 영향을 줄뿐 아니라 기업 비즈니스에도 막대한 타격이 불가피하다. 이는 국가적 관리대상인 정보시스템의 안정성이 금융, 통신, 운송, 에너지 등 국민과 사회에 큰 영향을 미치고 민간기관으로 확대되는 추세이다. 그러나 공공 및 민간 정보화 사업은 개발감리나 CMM(Capability Maturity Model)인증을 통해 목표시스템의 품질을 점검하고 있지만 구축 후 운영되는 정보시스템의 안정성에 대한 품질점검은 추진되지 않거나 일부 안전진단 결과에 대한 충족 미흡으로 활성화 되지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 구축 되어지는 정보시스템의 안정성 진단 평가점검체계 개발을 통해 정보시스템의 장애나 사고를 방지함으로써, 서비스 혼란을 최소화하고 고객지향적인 서비스 제공을 보장 할 수 있는 방안을 연구 하고자 한다.