A Meta-analysis of Relationship between Satisfaction, Trust and Loyalty on E-commerce

전자상거래 연구에서 만족, 신뢰 및 충성도 관계에 대한 메타분석

  • Published : 2014.05.28

Abstract

A Meta-analysis refers to a statistical literature synthesis method from the quantitative results of many known empirical studies. Recently, the convergence of knowledge-based society and e-commerce, information telecommunication technologies has a rapid impact on politics, economics and various fields. We conducted a meta-analysis and review of between satisfaction, trust and loyalty on e-commerce researches. This study focused a total of 57 research papers that established causal relationships in between satisfaction, trust and loyalty on e-commerce published in Korean academic journals during 2002 and 2013. The result of the meta-analysis might be summarized that the highest effect size in the path from the satisfaction to the trust with the effect size(0.591). Based on these findings, several theoretical and practical implications were suggested and discussed with the difference from previous researches.

메타분석은 여러 실증연구의 정량적인 결과를 통합과 분석을 통해 전체 결과를 조망할 기회를 제공하는 통계적 통합 방법이다. 최근 전자상거래나 정보통신기술과 지식정보사회의 융합은 정치, 경제 및 다양한 분야에 빠른 영향을 미치고 있다. 전자상거래 연구에서 만족, 신뢰와 충성도 간의 관계에 관한 연구들을 문헌연구와 메타분석을 실시하였다. 본 연구는 2002년부터 2013년까지 우리나라 학술지에 게재된 연구 중 만족, 신뢰 및 충성도의 인과관계가 설정된 총 57편의 연구논문을 대상으로 하였다. 메타분석의 결과 만족과 신뢰의 경로가 가장 큰 효과 크기로 나타났다. 만족과 신뢰의 경로에 효과 크기는 0.591이었다. 분석결과를 바탕으로 이론적 실무적 시사점을 제시하고 선행연구와 비교분석을 통해 차이점을 논의하였다.

Keywords