An Empirical Study on Organization for Quality Assurance in Company

기업의 품질보증을 위한 조직에 관한 실증적 연구

  • Published : 2014.10.28

Abstract

As technology has developed, companies in Korea change the object which improve the quality of product to meet customer satisfaction not to produce products more. While companies are trying to follow the international standard for quality assurance or obtain certification, outside verification and work by trusting is temporary. This research suggested organization composition and role for assuring quality of company through researching for ISO9000 and organization.

우리나라의 기업들은 급속한 기술 발전에 따라 단순히 제품을 많이 생산하는 것이 아니라 고객의 만족도를 충족시키기 위해서 제품의 품질을 높이는 쪽으로 목표가 변화하고 있다. 하지만, 이러한 변화를 충족시키기 위한 품질보증에 관한 국제표준을 준수하거나 인증을 받으려고 하는 기업은 늘어나고 있으나, 단순 외부 검증 및 위탁을 통한 작업만 일시적으로 수행되는 문제가 있다. 본 논문에서는 이러한 문제들을 해결하기 위해서 품질관련 국제표준 ISO9000과 조직에 관한 연구를 수행하여 기업의 품질을 보증하기 위한 조직의 구성과 역할 등에 대한 내용을 제시하였다.

Keywords