A Study for Interaction of Board Game based on Open Markets

오픈마켓 기반 보드 게임의 상호작용에 관한 연구

  • 한상근 (동서대학교 대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 송승근 (동서대학교 대학원 영상콘텐츠학과)
  • Published : 2014.10.28

Abstract

Digital products which is concentrated on function implementation are disregarded from consumers, while those that is interacting with human and user experience based on digital contents get to high royalties and preferences currently. This trend is the same as open market based on game fields. This paper aims to find the feature of proper interaction in board game on open market and derive the key design factor of them. After many literatures were reviewed, we found how to apply interaction factors to games. We expect to develop the game with the optimal user experience to apply the proper interaction to board game in domestic open market in the future.

기능 구현에만 초점을 맞춘 디지털제품들은 소비자들로부터 외면 받고 있다. 반면, 사용자 경험을 중요하게 고려하는 디지털콘텐츠와 인간과의 상호작용이 반영된 디지털제품들은 최근 충성도와 선호도가 높아지고 있다. 이러한 추세는 오픈 마켓 게임분야에서도 마찬가지이다. 본 연구의 목적은 오픈마켓 게임을 중심으로 보드게임에 적합한 상호작용의 특징을 파악하고 핵심디자인 요소를 도출하고자 한다. 본 연구는 기존의 문헌들을 고찰하여 상호작용의 요소가 어떻게 게임에 적용되어 있는지 알아보았다. 본 연구는 향후 국내 오픈마켓 시장의 보드 게임 개발에 적절한 상호작용을 적용하여 최적의 사용자 경험을 가진 게임을 개발할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords