A approach to standardization & promotion strategy on telepresence

텔레프레즌스 표준화 및 활성화 방안

  • Published : 2013.10.25

Abstract

With the advent of smart age, the concern on smart work has gradually increased in solving our social problems including low birth, aging, low productivity and green growth with low carbon as well as encouraging the balance between work and life. Especially, the competitiveness among companies and countries to preoccupy the advanced telepresence technologies and lead the international standardization based on them have increased more than ever before. But, in our country due to the lack of core technology infrastructure and barrier to current organizational culture, R&D achievement and promotion of deployment on telepresence have not been sufficient. Therefore, It is essential to make standardization strategy and do systematic implementation for core technology which leads the telepresence market in order to fit such an environment and introduce smart work as soon as possible. Accordingly, this paper suggests the direction of standardization and implementation on telepresence for our country to lead telepresence technology and standardization through analysing the current introducing situation and technology/standardization trend.

최근 스마트 시대의 도래와 함께 저출산 고령화, 노동생산성 저하, 저탄소 녹색성장 등 우리 사회 현안을 해결하고, 개인의 일과 삶을 조화시킬 수 있는 스마트워크에 대한 관심이 증가하고 있다. 특히, 스마트워크 서비스의 핵심 서비스인 텔레프레즌스에 선진 각국의 기술 개발 및 이를 기반으로 한 국제 표준선점을 위한 표준 경쟁이 심화되고 있다. 그러나, 국내의 경우 텔레프레즌스 핵심 기술 기반이 취약하고 기존의 조직문화의 장벽으로 인하여 텔레프레즌스 연구 개발 및 보급 활성화가 미흡하다. 이러한 환경에서 스마트워크를 조기에 실현하고, 세계 텔레프레즌스 시장에서 주도적인 위치를 확보하기 위해서는 텔레프레즌스 시장을 주도할 핵심기술에 대한 표준화 전략 수립 및 활성화 방안 수립을 통한 체계적인 추진이 필요하다. 따라서 본 논문에서는 텔레프레즌스 도입 현황, 기술 및 표준화 동향 등을 분석하여 우리나라가 텔레프레즌스를 선도할 수 있도록 향후 표준화 및 활성화 방안을 제시하고자 한다.

Keywords