A study on Vitalizations of Science Museum with Digilog-Book

Digilog를 이용한 과학관의 활성화 방안

  • Published : 2013.10.25

Abstract

Recently, the government as part of the creation of science for science education policies promoting the activation of the Science Museum. However the lack of infrastructure, budget and human resources are a reality that a lot of difficulties. In past, A field trip of Science Museum was a place of curiosity of youth. However, modern Science Museum has to competition with the online games and theme park in order to achieve the two goals of scientific experience and education, which it needs change display device is required. Looking at the cases of advanced foreign Science Museum is not merely a head of science education experience as a cultural space, provide relaxation and entertainment, and life science area in addition to a variety of genres such as art and fashion exhibits are planning to combine. In this study, the current uniform description panel of exhibition device described in the written text replaced with the digilog book with the age and grade of the visitors by providing a tailored service for scientific knowledge and intellectual curiosity induced measures can claim the satisfaction of visitors is proposed.

최근 정부의 창조과학의 일환으로 과학교육의 활성화를 위한 정책을 추진하고 있지만 과학전시는 인프라의 부족과 예산 및 인력의 부족으로 많은 어려움을 겪고 있는 현실이다. 과거의 과학관은 현장학습 체험의 대표적인 장소이자 유청소년들의 호기심의 장소였다. 그러나 현대에는 과학관의 경쟁상대는 테마파크나 온라인 게임들이 경쟁의 대상으로 부각되어지면서 체험과 교육이라는 두 가지 목표를 달성하기 위한 과학체험 전시기기의 변화가 요구되어진다. 해외 선진 과학관의 사례를 살펴보면 과학관이 단순한 과학교육 체험의 장이 아닌 하나의 문화공간으로서 휴식과 엔터테인먼트를 제공하고 있으며, 과학이외에도 주변 생활을 다양한 장르의 예술이나 패션 등과 결합하여 전시를 기획하고 있다. 본 연구에서는 현재의 획일화 되어진 전시기기의 설명 패널을 디지로그 북을 이용한 설명 패널로 교체하여 관람객의 연령과 학년에 맞춘 서비스를 제공함으로서 과학지식에 대한 지적 호기심 유발과 관람객의 만족도를 높일 수 있는 방안을 제시 하고자 한다.

Keywords