스마트폰의 위치기반 서비스가 사용자 만족과 추천의도에 미치는 영향

Factors Influencing on User Satisfaction and Recommendation Intention in Location Based Service of Smartphone

  • 발행 : 2013.10.25

초록

스마트폰의 급격한 확산은 우리 일상생활에 패러다임을 바꾸어 놓고 있다. 스마트폰 이용자는 경제활동 인구의 99% 이상이 사용하고 있으며 초기 형성단계를 지나 포화상태에 도달한 것으로 전문가들은 내다보고 있다. 스마트폰은 PC와 유사한 수준의 고기능 환경구현이 가능한 범용 운영체제를 탑재하고 있다. 또한, 다양한 응용프로그램을 설치하거나 삭제할 수 있는 확장성이 뛰어난 이동통신 단말기이다. 이러한 확장성은 애플리케이션 스토어를 통해 다양한 응용 프로그램을 사용할 수 있다. 그뿐만 아니라 위치를 기반으로 한 다양한 서비스도 가능하다. 그런데 이러한 서비스는 장점도 많지만, 개인정보 유출이나 프라이버시 침해라는 단점도 가지고 있다. 본 연구는 스마트폰의 위치기반 서비스가 인지된 가치와 인지된 위험에 미치는 영향 요인을 알아보고자 한다. 또한, 인지된 가치와 인지된 위험이 만족과 추천의도의 인과관계를 알아보고자 한다. 결과를 바탕으로 연구의 한계와 시사점을 제시하고자 한다.

Recently, rapid innovation of Smartphone is changing the paradigm of our daily life. Smartphone users, opinion experts more than 99 percent of the economically active population is using, it has reached the saturation past the early stages of formation. Smartphone is equipped with a general purpose OS possible the implementation of high performance environment similar level as a personal computer. Also, it is a mobile communication terminal scalable which can be removed or installed various applications. Such extensibility, it is possible to use different applications through the Apps store. In addition, it is also possible various services which are location based service. However, these services also benefit many but it also has a disadvantage of invasion of privacy and disclosure of personal information. In this research, we aim to analyze factors influencing on perceived value and risk in location based service of Smartphone. In addition, we aim to analyze the causal relationship with perceived value and risk in satisfaction and recommendation intention. This study suggests practical and theoretical implications based on the results.

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