The Study of the Terrestrial Broadcaster's Media Strategy with the view of the Platform Business

플랫폼 관점의 지상파 매체전략 연구 - 'pooq'을 중심으로 -

  • Kim, won (Department of Global Culture and Contents, The Graduate School of Hankuk University of Foreign Studies) ;
  • Lim, Dae-Geun (Department of Global Culture and Contents, The Graduate School of Hankuk University of Foreign Studies)
  • 김원 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과) ;
  • 임대근 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과)
  • Published : 2013.05.24

Abstract

스마트 미디어의 발달로 인한 새로운 미디어 환경은 앱스토어나 안드로이드 마켓, 카카오톡 등의 성공신화를 통해, 플랫폼 시대의 도래를 알리고 있다. 플랫폼 중심의 관점에서 지상파 방송사의 매체전략 변화를 개괄하고, 최근 'pooq'으로 대변되는 지상파 방송사의 플랫폼 전략을 분석해봄과 동시에 전략의 성공조건과 바람직한 플랫폼 생태계를 위한 제언을 제시하고자 하였다.

Keywords