한국항해항만학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference)
- 한국항해항만학회 2013년도 춘계학술대회
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- Pages.299-300
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- 2013
선박 정박과정의 시간변위 자동 시뮬레이션을 통한 일반 및 저속 수학모델의 비교 분석
Comparative Analysis between Mathematical Models for Normal and Low advance speeds of ships on Automatic Time-Domain Simulation of Berthing Operation
- Chung, Kwang Sic (Department of Naval Architecture and Marine Engineering, University of Strathclyde) ;
- Jung, Jin-Woo (Graduate school, Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University) ;
- Kim, In Gyu (Graduate school, Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University) ;
- Lee, Seung-Keon (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Pusan National University)
- 발행 : 2013.06.27
초록
본 연구에서는 선박의 정박과정 중 거동을 분석하기 위하여 저속과 고속의 전진속도에 쓰이는 서로 다른 수학 모델을 비교하며 시간변위 시뮬레이션이 수행되었고 그 결과가 제시되었다. 시뮬레이션 프로그램 개발의 첫 번째 단계로 선박의 속도와 타각 제어를 위하여 일반적인 PD (Proportional Derivative) 제어기가 사용되었으며 시뮬레이션 모델로서 탱커가 사용되었다. 본 연구는 선박의 정박과정을 위한 효과적인 시간변위 시뮬레이션 프로그램을 개발하기 위하여 정박 시뮬레이션에서의 비교 분석 결과를 제시한다.
In this study, the time-domain simulations have been performed for analysing the ship behaviour during berthing process with comparing the two different mathematical models for low and normal advance speed of a ship and the results have been presented. For the first step of programming, the traditional PD (Proportional Derivative) controller has been used for the control of speed and rudder and a tanker ship has been used as a simulation model. This study provides comparative results on the time-domain simulation of berthing operation of a ship for developing an effective simulation programme.