해양사고 중심으로 한 영해 내 투묘선박에 대한 법적 지위

  • 명진혁 (남해지방해양경찰청 경비안전과 여수연안VTS 관제팀) ;
  • 정경복 (남해지방해양경찰청 경비안전과 여수연안VTS 관제팀) ;
  • 김창복 (남해지방해양경찰청 경비안전과 여수연안VTS 관제팀) ;
  • 이희재 (남해지방해양경찰청 경비안전과 여수연안VTS 관제팀)
  • Published : 2013.10.23

Abstract

Navigation of ships is mainly being performed through high sea, but inbound/outbound vessels to a port are characteristic of going via territorial sea of coastal countries. At territorial sea, all ships are under the influence of korea' sovereignty and enjoy innocent passage on the basis of UN Convention on the Law at the Sea(UNCLOS). But in the practical points of view, we want to examine legally on these issues, because we have no clear criteria for reasons about anchor except anchorage and innocent passage at territorial sea prescribed at national laws, moreover it can be used maliciouly.

선박의 항행은 주로 공해상 이루어지나 입출항은 연안국의 영해를 반드시 경유하는 특징을 가지고 있다. 영해는 대한민국 주권이 미치는 공간이며 모든 선박은 국제해양법상 연안국의 영해의 무해통항권을 향유한다 그러나 국내법에 규정되어 무해통항과 정박지 이외의 영해 내 투묘선박 사유에 대한 명확한 기준이 없어 이를 악용우려가 있어 이에 대한 법적 검토를 하고자 한다.

Keywords