Conceptual Design of A Satellite-Based Ice Navigation Supporting System For The Northern Sea Route

북극항로 안전운항지원 시스템 설계: 위성기반 개념 설계

  • Published : 2013.10.23

Abstract

IPCC (International Panel on Climate Change) reported that the arctic sea-ice extent has been decreased by 2.7% per decades since satellite observations in 1978. The decreased sea-ice extent has gained an international attention due to its economical benefits from the NSR (Northen Sea Route). The NRS - not a clearly defined single route, but a number of alternative routes across the top of Russiahas a 37 % reduction in sailing distance, comparing to the SSR (Southen Sea Route) passing thourgh the Suez Canal. Sailing days are consequently reduced from 30 days to 20 days. Also, it is estimated that the Northen Sea has 20 to 25% of world's oil resources and occupies 40% of the world's fishery production. As Republic of Korea was admitted as an observer to the Arctic Council on May 15, 2013, there has been increasing needs to explore new route in the Northen Sea. In this situation, Korea Institute of Ocean Science & Technology (KIOST) is preparing a plan for the development of Arctic-circle Ocean Environmental Information System to support the ice navigation and resource exploration in the Arctic. We will introduce a conceptual design of a satellite-based ice navigation supporting system for the northern sea route.

기후변화에 관한 정부간 패널 (IPCC)에 따르면, 북극의 해빙(Sea-ice) 면적은 1978년 위성관측 이래 매년 2.7%씩 감소하고 있다. 이와 같은 해빙 감소는 북극항로에 대한 관심으로 이어져 경제적인 이익을 기대하고 있다. 북동항로(Northen Sea Rout)를 이용하게 되면 기존 수에즈운하이용 경로보다 약 37% 정도 거리가 단축된다. 또한 북극에는 지구부존자원 중 천연가스의 30%과 석유의 13%가 매장되어있다고 추정된다. 우리나라는 2013년 5월 북극개발의 주도권을 가진 북극이사회 (Arctic Council)에서 정식 옵저버 자격을 획득함으로써 북극해 진출의 교두보를 마련했으며, 2030년에는 쇄빙선 없이 북극항로를 이용할 수 있을 것이라도 예상되므로 북극해 항로 개척을 통한 물류비 절감 및 자원개발의 필요성은 점점 커지고 있는 상황이다. 한국해양과학기술원에서는 북극 항로 및 자원탐사 지원을 위한 북극 해양환경정보시스템 구축을 위한 기획과제를 수행 중에 있다. 이번 발표에서는, 위성기반으로 항행안전지원을 위한 시스템 설계를 위한 초기 단계로 개념 설계의 결과를 소개하고자 한다.

Keywords