Design of Navigation Support System based on S-100 Standard

S-100 기반 항해지원시스템 설계 연구

  • Oh, Sewoong (Korea Institute of Ocean and Science Technology, MOERI) ;
  • Shim, Woosung (Korea Institute of Ocean and Science Technology, MOERI) ;
  • Kim, Sunyoung (Korea Institute of Ocean and Science Technology, MOERI) ;
  • Lee, Moonjin (Korea Institute of Ocean and Science Technology, MOERI) ;
  • Suh, Sanghyun (Korea Institute of Ocean and Science Technology, MOERI)
  • 오세웅 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소) ;
  • 심우성 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소) ;
  • 김선영 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소) ;
  • 이문진 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소) ;
  • 서상현 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소)
  • Published : 2012.10.25

Abstract

As the technical standard of hydrographic data was transferred from S-57 to S-101, a standard system was set up for producing the next generation ENCs but also various maritime safety information. ECDIS that display a S-57 ENC and include a navigation support function, should be developed considering new standard. S-10X data and e-Nav information can be used in this system. In this study, an implementation mechanism of S-100 standard was analyzed for design of navigation support system based on S-100. From the results, it was designed as loading module of S-10X data, display module of SENC, navigation supporting module. Also, this study considered a next generation ENC, a bathymetric grid data, an electronic nautical publication as an input information.

수로데이터 기술표준이 S-57에서 S-100으로 변경됨에 따라 국가 해사안전정보 제공기관은 차세대 전자해도 뿐만 아니라 다양한 해사안전정보를 제공할 수 있는 표준화 체계가 마련되었다. S-57 전자해도를 표시하고 항해지원 기능을 제공하는 ECDIS는 S-100 표준의 출현으로 신규 표준에 대한 고려가 요구되며, 이를 통해 S-10X 데이터 및 e-Nav 정보가 운용 가능할 것으로 판단된다. 본 연구에서는 S-100 기반 항해지원시스템 설계를 위해 S-100 표준기술의 운용 메카니즘을 분석하고 이를 기반으로 설계 세부 결과를 수로데이터 로딩 모듈, SENC 표현 모듈, 항해지원 모듈로 구분하여 정리 하였다. 본 시스템의 입력 자료로 예상되는 S-10X 데이터는 차세대 전자해도, 해저지형 그리드 데이터, 전자항해서지 등을 반영 하였다.

Keywords