철도건널목 개선편익 산정방법 및 적용

Method and Application of the Calculation of the Benefits of the Improvement of Railway Crossing

  • 장준석 (한국철도기술연구원, 교통물류연구실) ;
  • 이준 (한국철도기술연구원, 교통물류연구실) ;
  • 엄진기 (한국철도기술연구원, 교통물류연구실) ;
  • 문대섭 (한국철도기술연구원, 교통물류연구실)
  • 발행 : 2011.05.26

초록

도로 효율화를 도모하기 위하여 철도건널목의 개량이 요구되는 경우, 사업에 대한 타당성 분석 시 도로부문에서 발생되는 자동차의 지체 및 운행비 감소, 도로 교통사고 감소의 편익은 비교적 충분히 반영되어온 반면, 철도건널목사고 감소편익, 운영비 감소편익 등은 충분히 반영되지 못하고 있다. 이러한 편익의 미반영은 단편적인 철도건널목 개선사업 외에 철도노선이 경유하는 모든 건널목을 개선하고자 하는 대형 사업 시행 시 경제성 분석에 영향을 주어 사업추진에 문제를 초래하게 된다. 이에 따라 경제성 분석 결과의 합리성에 문제가 발생하여 결국 철도건널목 개선에 의해 발생하는 다양한 편익의 존재가 인정되고 있음에도 불구하고 산정방법의 어려움 등으로 인해 편익항목에서 제외되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 위에서 언급한 문제점들의 해결을 위해 기존 연구와 관련 자료를 토대로, 철도운영비 감소편익과 철도건널목 사고 감소편익 산정 시 요구되는 원단위 등을 새롭게 산출하여 철도건널목 개선편익 산정방법론을 제시하고자 한다.

When railway crossing is required to be improved to improve road traffic efficiency, cost-benefits analysis is conducted. In the analysis, such benefits as the reduction of the delay in road vehicle traffic and related costs and reduction of traffic accidents have been appropriately estimated, however, which has not been the case for the reduction of railway operation costs and accidents. This omission may result in a significant difference in the total estimation of the benefits achievable in a long railway line where many of the crossings are improved or reconstructed. This would deteriorate the rationality of the benefit analysis. As the result, although there are various, significant benefits recognizable in the improvement of railway crossings, but they have not been included in the list of the benefits due to the difficulty in calculation. To this end, this paper proposes a methodology of the calculation of the benefits of railway crossing improvement by estimating the unit costs used in the estimation of the benefits obtainable by the reduction of the railway operation costs and the reduction of the accidents at a crossing on the basis of past studies and data.

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