Study on Ignition-gas Injection for Decrease of Differential Pressure in Chamber of Cannon

화포 약실 내 차압 감소를 위한 점화제 주입 연구

  • 장진성 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 성형건 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 유승영 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 노태성 (인하대학교 기계공학부) ;
  • 최동환 (인하대학교 기계공학부)
  • Published : 2011.11.24

Abstract

Study on differential pressure in the chamber of cannon by adjusting the mass flow of ignition-gas has been conducted using the 1-D interior ballistics numerical code called IBcode. In case of large-caliber cannon, high temperature ignition-gas is injected to the chamber through the side hole of the primer to ignite the propellant. Therefore, mass flow of injected ignition-gas affects the propellant combustion in the chamber. Mass flow of each side hole of the current primer was uniformly distributed. In this study, differences of propellant combustion with different mass flow of each side hole have been imposed. Results in case of the mass flow increase in the direction to the base show that the differential pressure decreases compared to the uniformed mass flow.

1-D 강내탄도 전산해석 코드인 IBcode를 이용하여 점화제 주입유량 조절을 통한 화포 약실 내 차압 감소방안 연구를 수행하였다. 대구경 화포의 경우 추진제의 점화를 위해 고온의 점화제를 뇌관의 주입구를 통해 약실에 주입시킨다. 따라서 각 주입구를 통해 주입되는 점화제의 유량이 약실 내 추진제의 연소에 영향을 미치게 된다. 기존의 뇌관의 경우 각 주입구의 점화제 유량이 일정하게 설계되어 있다. 이에 본 연구에서는 각 주입구에서의 점화제 유량을 다르게 하여 추진제의 연소에 차이를 주었다. 해석 결과 점화제 주입유량을 탄저 쪽 방향으로 증가시킬 경우 점화제 주입유량이 일정할 경우에 비해 강내 차압이 감소함을 확인하였다.

Keywords