마하 5 스크램젯 엔진의 내부 유동 공력 시험

Internal Flow Aerodynamic Test of a Mach 5 Scramjet Engine

  • 양인영 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 이양지 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 김영문 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 이경재 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀) ;
  • 강상훈 (한국항공우주연구원 미래로켓추진팀) ;
  • 양수석 (한국항공우주연구원 항공추진기관팀)
  • 발행 : 2011.11.24

초록

마하 5 스크램젯 엔진에 대하여 연소 시험에 대한 예비 시험 성격으로서 연료 분사 없이 내부 유동 공력 시험을 수행하였다. 엔진은 흡입구 크기 $70mm{\times}200mm$, 전체 길이 1.7m의 시험용 모델을 대상으로 하였다. 설비는 한국항공우주연구원이 자체 설계 개발하여 보유한 불어내기식 극초음속 시험 설비를 사용하였다. 측정은 엔진 내부 유로를 따라 19개 지점에서 압력을 측정하였다. 시험 결과 본 엔진 모델을 사용하여 설비 시동이 가능하였으며 엔진 내부는 초음속 유동이 유지됨을 확인하였다.

An internal flow aerodynamic test was performed for a Mach 5 scramjet engine. The test was done without fuel injection, as a preliminary test for the combustion test. Test engine is an engineering model with intake cross-section of $70mm{\times}200mm$ and total length of 1.7m. Test facility is a blowdown-type, high enthalpy, hypersonic facility. 19 pressures were measured through the holes on the model surface along the engine internal flow passage. It was found that the facility start is possible, and also supersonic flow is maintained inside the engine.

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