A Mediation Model among the Entrepreneurial Orientation, Market Orientation and Business Performance of Non-Profit Organization

비영리조직의 기업가지향성과 시장지향성 그리고 경영성과 간의 매개모형

  • Hong, Jin-Hyuk (Dept. of Venture and Business, Gyeongnam National University of Science and Technology) ;
  • Cho, Dong-Hwan (Dept. of Venture and Business, Gyeongnam National University of Science and Technology)
  • 홍진혁 (경남과학기술대학교 벤처경영학과) ;
  • 조동환 (경남과학기술대학교 벤처경영학과)
  • Published : 2011.12.09

Abstract

The main object of this study is explore to be consider a mediation model on the entrepreneurial orientation, market orientation, and business performance of the non-profit organization in the Western Gyeongnam and Busan Regions of South Korea. As a result, the $H_1$ was not shown to significantly the financial performance, and From $H_2$ to H8 was adopted to be effect on the variable. This study will be able to become data that is suitable system introduction in various field of Not-Profit organization and sector.

본 연구는 서부 경남 및 부산지역 비영리조직을 중심으로 한 기업가지향성과 시장지향성 그리고 경영성과 간의 매개모형을 연구하고자 하였다. 결과적으로, 가설 1 은 기업가지향성인 위험감수성은 경영성과인 재무성과는 유의한 영향을 미치지 못했으며, 그리고 가설 2 부터가설 8까지는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 가설이 채택되었다. 본 연구는 향후 비영리조직과 단체의 다양한 분야에서 적합한 시스템 도입에 유용한 자료가 될 수 있을 것이다.

Keywords