Design of Learning Contents for Teaching Principles of Binary System

초등학교에서의 바이너리 시스템 교육을 위한 컨텐츠 구상

  • Ahn, Joong-Min (Dept. of Computer Education, Graduate School, Daegu National University of Education) ;
  • Moon, Gyo-Sik (Dept. of Computer Education, Graduate School, Daegu National University of Education)
  • 안중민 (대구교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과) ;
  • 문교식 (대구교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.12.28
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

Computers are playing a major role in generating, sharing, and utilizing knowledge, which can be recognized as an essential component of national competitiveness. This may lead to the necessity as well as importance of computer education in elementary education. In the paper, we first investigate the necessity of teaching principles of binary system and then we figure out the status quo of teaching the subject in elementary classrooms. Based on the observations in the field, we design learning contents that can be used effectively in classroom so that students can learn easily the fundamental concept of binary system.

지식의 생성과 공유, 활용능력이 국가경쟁력의 기반이 되는 사회에서 컴퓨터는 핵심적인 역할을 하고 있으며 이런 컴퓨터 교육의 중요성과 필요성은 당연하다고 할 수 있다. 본 논문에서는 컴퓨터 과학교육의 기초인 바이너리 시스템에 대한 교육의 필요성을 알아보고 초등학교 현장에서의 바이너리 시스템 교육 실태를 파악한 후 초등학교 현장에서 사용할 수 있는 컨텐츠를 구상하여 효과적인 바이너리 시스템 교육의 방안을 모색하는데 도움이 되고자 한다.

Keywords