오픈 API와 매쉬업을 활용한 Web 2.0 수업전략

Web 2.0-based Teaching-Learning Strategy using Open API and Mashup Services

  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이은미 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Han, Seon-Kwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education) ;
  • Lee, Eun-Mi (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education)
  • 투고 : 2010.12.28
  • 심사 : 2011.01.12
  • 발행 : 2011.01.18

초록

최근 인터넷 환경인 웹 2.0을 바탕으로 하여 open API 사이트와 매쉬업의 형태가 등장하게 되었다. 본 연구에서는 교과서의 내용 분석을 통해 관련 자료를 수집하여 교과별로 open API 사이트 및 매쉬업을 활용한 수업 전략을 설계함으로써 다양한 교육적 방법의 접근을 제시하였다. 수업유형은 네 가지로 구분하였으며 구체적인 수업절차와 수업방안을 제시하였다. 본 연구를 통하여 오픈 API와 매쉬업을 활용한 수업전략이 학생들에게 직접적으로 생활에 연계될 수 있는 문제 상황을 제시하여 학생들이 이해하기 쉽고 흥미롭게 다가갈 수 있는 수업전략이 되기를 기대한다.

In the latest internet environment based on Web 2.0, the open API in the form of mash-ups have emerged. In this study, we analyzed the contents of textbooks and curriculum related Web 2.0. We also designed the teaching and learning strategies using open API and mashup services. Firstly, we divided into four specific types of teaching-learning procedures and suggested the lesson plans. Moreover we developed the prototype on open API and mashup service-based contents and sites. Through this study, we presented special teaching strategies using new technology like an open API and mashup.

키워드