Internet Addiction Status and Anysis of Elementary Students in CheonAn City

천안 지역 초등학생의 인터넷 중독 실태 분석

  • Hwang, Mi-Ae (CheonAn BackSeok Elementary School) ;
  • Kwon, Oh-Sung (Dept. of Computer Education, Gongju National University of Education)
  • Received : 2011.01.10
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

Recently Internet addiction problem comes to fore as social issues. The phenomenon is increasing rapidly at elementary school life. In our paper, we are going to analysis the interrelation of the state of Internet addition and the school life. We make progress our research for elementary students in Chonan City. According to the poll, 45.4 percent of respondents were disrupted their studies from Internet. Also, 48.3 percent of respondents have difficulties related to the internet addiction.

최근 인터넷 사용이 늘면서 중독 등의 심각한 부작용이 사회 문제로 대두되고 있다. 초등학생도 예외가 아니어서 학업에 지장을 주는 경우가 급증하는 추세이다. 본 연구에서는 이러한 인터넷 중독 실태를 분석하고 학생의 학교 생활 적응 정도와의 상관 관계를 분석하였다. 본 연구는 충청남도 천안지역의 초등학생을 중심으로 진행되었으며 45.4 % 이상의 학생이 인터넷 사용으로 학습에 지장을 받는 것으로 조사되었다 또한, 48.3 % 학생은 인터넷 사용시간을 줄여야 한다고 생각하는 등 중독 증세를 보이는 경우도 적지 않은 것으로 조사되었다.

Keywords