모바일 기반의 역사학습 콘텐츠 설계

The Design of a History Learning Contents based on Mobile

  • 김경민 (대구교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과) ;
  • 고대곤 (대구교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과)
  • Gim, Gyeong-Min (Dept of Computer Education, Daegu National University of Education) ;
  • Go, Dae-Gon (Dept of Computer Education, Daegu National University of Education)
  • 투고 : 2010.12.28
  • 심사 : 2011.01.12
  • 발행 : 2011.01.18

초록

본 연구에서는 오늘날 학교현장과 가정에서 학습자의 자기주도적 학습을 지원하기 위한 도구로서의 휴대폰의 유용성에 대해 알아보고 초등학생들에게 널리 보급되어 있는 피처폰에서 활용 가능한 학습 애플리케이션을 개발하여 이러한 모바일 애플리케이션을 통한 학습이 가지는 장점에 대하여 알아보고자 한다. 또한 모바일 학습 애플리케이션을 효과적으로 개발할 수 있는 방법에 대한 자료를 제공하여 궁극적으로 모바일 학습이 활성화되는데 기여하고자 하는데 본 연구의 의의가 있다.

This study investigates the usefulness of cellular and 'feature' phones in assisting students with self-motivated study at school and at home. It involves developing educational applications which can be used on these devices which, once developed, would be extended to students. Furthermore, this study seeks to investigate the merits of these mobile applications in assisting learners to study. It is my hope that this study can be used to develop the software to make these applications a reality. This study' ultimate purpose is to contribute to vitalizing and energizing mobile education.

키워드