An Analysis of Teaching and Learning Activities in Elementary Mathematics Based on Computational Thinking

Computational Thinking 기반 초등수학과 교수.학습활동 분석

  • Nam, Choong-No (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University) ;
  • Kim, Chong-Woo (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University)
  • 남충모 (제주대학교 교육대학 초동컴퓨터교육) ;
  • 김종우 (제주대학교 교육대학 초동컴퓨터교육)
  • Received : 2010.12.29
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.01.18

Abstract

The aim of Information Education is to improve the problem-solving skills based on Computational Thinking. In the current elementary school curriculum, there is no independent information subject. So, it will get used to browse the sub-element being applied implications for Computational Thinking through an analysis of teaching and leaning elementary mathematic scene. In this paper reveal the relationship sub-element of the Computational Thinking for solving problems through teaching and learning scene in elementary mathematics.

정보교육의 궁극적 목적은 문제해결능력을 향상하는 것이며, 그 기반에는 Computational Thinking(CT)이 있다. 현 초등교육에서는 독립된 정보교과가 없기 때문에, 초등수학과 교수 학습장면분석을 통해 CT의 하위요소 적용 사례를 찾아본다면 CT 활용의 시사점을 얻을 수 있을 것이다. 본 논문에서는 CT의 하위사고틀의 관계를 밝히고 문제 해결을 위한 초등수학과 교수 학습의 장면 분석을 통해 CT의 활용을 고찰해 보았다.

Keywords