A proposed temperature crack index table based on correlation between temperature cracks and construction methods in subway concrete box structures

지하철 콘크리트 BOX 구조물의 수화균열에 대한 상관관계 분석 및 온도균열지수표 제시

  • 송석준 ((주)SOC건설엔지니어링, 서울산업대학교 철도대학원) ;
  • 박지웅 (서울산업대학교, 토목공학과) ;
  • 김은겸 (서울산업대학교, 토목공학과)
  • Published : 2010.06.10

Abstract

Thermal stresses due to the heat of hydration can cause extensive cracking in subway structures. In order to reduce heat cracks, construction methods (e.g. sequential or skipping construction methods) need to be changed. However, to our knowledge, the existing literature contains little information on the correlation between heat cracks and construction methods. Thus, in this study, the temperature crack index table was suggested based on construction lengths (6 m, 9 m and 18 m), concrete mixtures (Type I cement with FA of 20 % in cement weight, Type IV cement with FA of 10 % in cement weight, and mixture of three different cements), construction seasons (spring or autumn, summer and winter) and construction method (sequential or skipping construction methods). The index table can be easily used corresponding to changes in concrete placing method at the construction site. Also, the correlation of cracking due to sequential or skipping construction methods was derived based on the statistical approaches.

지하철 구조물은 수화열에 의해 균열이 발생하기 쉬우며, 균열을 최소화하기 위해 시공방법(순차/건너 뛰기 시공 등)의 개선 등 많은 노력을 하고 있으나 아직 이에 대한 상관성을 분석한 바가 없다, 이 논문에서는 시공길이(6m, 9m, 18m), 벽체높이(2m, 3m, 4m,), 콘크리트 배합(1종+FA20%, 4종+FA10%, 3성분계), 콘크리트 타설시기(봄/가을, 여름, 겨울) 및 시공방법(순차시공, 건너띠기시공) 등 14개 항목을 각각 조합하여 온도균열지수를 산출(378개)하여, 통계착적 처리를 통해 상관성을 분석하였다. 또한 ”온도균열지수표“를 작성하여 현장의 콘크리트 타설 여건의 변화에 대응하여 쉽게 활용할 수 있도록 하였다. 또한, 콘크리트 타설을 순차적으로 시행하는 경우와 건너 띄어 시행하는 경우에 대해서도 그의 상관성을 분석하여 급속 시공 방안을 검토하였다.

Keywords