The Prediction Equation for Bending Stress of Rail in Concrete Track by the Linear Multiple Regression Analysis

중회귀분석을 통한 콘크리트궤도 레일 휨응력 예측식

  • 성덕룡 (대원대학 철도건설과) ;
  • 임형준 (서울산업대학교 철도전문대학원) ;
  • 이동욱 (서울산업대학교 철도전문대학원) ;
  • 김박진 (서울메트로 철도토목팀) ;
  • 박용걸 (서울산업대학교 철도전문대학원)
  • Published : 2010.06.10

Abstract

It is suggested that the service life of the continuous welded rail(CWR) is estimated by the relationship between the rail surface irregularity according to the accumulated passing tonnage and bending fatigue of welded part in CWR. In this study, it measured bending stress of rail according to the rail surface irregularity in the concrete track on the Seoul Metro. In addition, the relationship between rail surface irregularity and bending stress in concrete track is analyzed by results of the field test. Finally, this study clarified the relationship among bending stress(Y) of rail, train speed(U), rail surface irregularity(v, w) in concrete track. The result of this study is able to use the basis data to establishing the periodic replacements criterion of CWR.

장대레일 교체주기는 자갈궤도 레일두부 표면요철과 레일 휨피로의 상관관계 분석을 통해 산정되었다. 본 연구에서는 국내 도시철도(서울메트로) 콘크리트궤도에서 레일두부 표면요철량에 따른 레일 휨응력을 측정하였다. 또한, 콘크리트궤도 레일두부 표면요철, 속도와 레일 휨응력의 상관관계를 분석하였다. 결론적으로, 중회귀분석을 통해 운행속도(U), 표면요철(v, w)에 따른 레일 휨응력(Y) 예측식을 도출하였다. 본 연구결과는 콘크리트궤도 장대레일 교체주기를 수립하기 위한 기초데이터로 활용이 가능할 것이다.

Keywords