An Analysis on Satisfaction of Users to Korea Science Citation Index Service

한국과학기술인용색인서비스에 대한 이용자 만족도 조사연구

  • Published : 2010.05.14

Abstract

It is important for scientific and technological papers to build citation DB and to offer service. The best example of citation DB is SCI that has been utilized in the world. The majority of Korean journals is not SCI journal, so it is impossible for the domestic journals to conduct quantitative analysis and performance evaluation. Korea Science Citation Index Service is the alternative service to get rid of the above problem. In the study, we carried out the user satisfaction survey for new vision of service from existing KSCI, correcting the result data. We evaluated the data and then derived the level of current system and the future improvement direction.

과학기술분야 학술지에 대한 인용색인 DB구축과 서비스는 중요하다. 대표적인 인용색인 DB로는 SCI가 있으며 전 세계적으로 활용되고 있다. 국내 학술지 대부분이 SCI 대상 학술지가 아니므로 한국 내 과학기술분야 학술지에 대한 계량분석 및 성과평가가 불가능한 현실이다. 이러한 문제점을 해결하기 위한 대안이 한국과학기술인용색인서비스(KSCI)이다. 본 논문에서는 기존의 KSCI 서비스를 전면 개편한 KSCI 신규버전 서비스에 대하여 이용자 만족도 조사를 실시하여 수집된 결과를 분석하고 현재 시스템의 수준과 향후 개선방향을 도출하였다.

Keywords