A Study of a Keyword Extraction System Design with a differentiated Service for Customer

고객 서비스 차별화를 위한 키워드 추출 시스템 설계에 관한 연구

  • 이현창 (원광대학교 정보전자상거래학부) ;
  • 최현석 (원광대학교 정보전자상거래학부) ;
  • 신성윤 (군산대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 이양원 (군산대학교 컴퓨터정보공학과)
  • Published : 2010.10.27

Abstract

The business of companies has become more fierce due to the age of limitless competition. In addition, to improve the service satisfaction of their customers, they have continued their efforts. The researches about making their efforts get profits have done. As a result, CRM(customer relationship management) which is appropriate to analysis, evaluate and draw one of solutions to satisfy customers is received attention. Therefore, in this material we consider a architecture for keyword extraction system which is a kind of necessary technology for e-business model to provide a differentiated service. And then we could get the know-how of customer acquisition and maintenance.

bv의 무한 경쟁 상황에서 고객에 대한 차별화 된 서비스에 대하여 많은 기업들이 그 중요성을 인식하고 고객 만족을 위하여 많은 노력을 해왔다. 그러한 노력들이 체계적인 관리 하에 이루어져 효과를 극대화하여 기업의 이익으로 연결되는지의 관심에 e-CRM에 대한 논의가 많아지고 있다. 이에 따라 e-비즈니스에서의 중요 요소 기술인 SCM, ERP, BPR, ISP 및 CRM (Customer Relationship Management)에 대한 기술개발에 막대한 예산을 책정하여 수익 모델 개발을 고민하고 있다. 이에 본 연구에서는 차별화 된 e-비즈니스 사업 모델을 마련하기 위한 필수 요소 기술로써 키워드 추출 시스템 구조에 대해 살펴보며, 고객확보, 고객개발 및 고객유지의 노하우를 습득한다. 고객확보에서는 잠재고객 및 우량고객을 정의하고 고객의 니즈를 판단하며, 고객개발 부문에서는 고객의 이용률 제고방향과 잠재적 구매 니즈를 분석한다.

Keywords