Augmented Reality System of Using Vanishing lines

소실선을 이용한 증강현실 시스템

  • Ban, Kyeong-Jin (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Kim, Jong-Chan (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Kim, Kyeong-Og (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Kim, Eung-Kon (Dept. of Computer Science, Sunchon National University)
  • 반경진 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김종찬 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김경옥 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김응곤 (순천대학교 컴퓨터과학과)
  • Published : 2010.05.27

Abstract

Conventional Augmented Reality has used data gloves or markers for smooth interaction between objects and background. This causes inconvenience of use and lower immersion. To build up immersion in Augmented Reality, additional input devices must be removed. This paper proposes a method to create virtual space coordinates for interaction without wearing additional input devices so as to improve immersion in Augmented Reality. The acquired image was projected to a two-dimensional space and vanishing lines were extracted to calculate the virtual space coordinates. Then the sizes of the inserted objects were varied in accordance with the size of the virtual coordinates area based on the image projected onto the two-dimensional coordinates. This resulted in improved immersion. This method can increase the efficiency of object creation by excluding the use of a 3D modeler for creation of three-dimensional objects.

기존 증강현실은 객체와 배경과의 원활한 상호작용을 위하여 데이터 글러브나 마커 등을 이용하였다. 이는 사용에 불편함과 몰입감 저하가 발생했다. 증강현실에서 몰입감을 강화하기 위해서는 부가적인 입력장치의 제거가 필요하다. 본 논문에서는 증강현실에서의 몰입감 향상을 위해 부가적인 입력장치의 착용없이 상호작용을 하기 위한 가상의 공간좌표 생성 기법을 제안한다. 획득한 영상을 2차원 공간상에 투영하고 소실선을 추출하여 투영된 가상공간좌표를 계산하여 2차원 좌표상에 투영하였다. 이러한 방법은 3차원 객체를 생성하기 위해 3D 모델러의 사용을 배제함으로써 객체 생성의 효율성을 증대할 수 있다.

Keywords