알고리즘을 기반으로 하는 창의성 신장 콘텐츠 개발

Contents-Development for Increasing Creativity based on Algorithm

  • 김은길 (제주대학교 컴퓨터교육전공) ;
  • 김재형 (제주대학교 교육대학 초등컴퓨터교육) ;
  • 김진우 (제주대학교 교육대학 초등컴퓨터교육) ;
  • 김종훈 (제주대학교 교육대학 초등컴퓨터교육)
  • 투고 : 2010.06.29
  • 심사 : 2010.07.20
  • 발행 : 2010.08.10

초록

급변하는 지식정보화사회에서 교육은 창의적 문제해결능력을 지닌 인재를 어떻게 양성할 것 인가에 초점을 두고 있다. 컴퓨터 과학의 알고리즘은 학생들의 논리적 사고력과 문제해결능력을 신장시키는데 효과적인 학습 내용이다. 하지만 알고리즘 교육은 대학에서 주로 이루어지던 현실을 고려했을 때 초등학생들의 인지 구조와 수준에 맞게 가르치는 것이 매우 중요하다. 본 연구에서는 알고리즘의 원리를 기반으로 한 교육용 콘텐츠를 통해 학생들이 스스로 원리를 이해하고 문제 상황을 최선의 방법으로 해결할 수 있는 능력을 신장시키고자 한다. 게임의 흥미 요소가 포함된 콘텐츠는 학생들이 흥미를 갖고 적극적으로 참여하는데 효과적인 교육 방법으로 알고리즘의 원리를 이해하는데 큰 도움이 될 것이다.

Education focus on cultivating creative talent in the rapidly changing knowledge and Information society. Algorithms of computer science students to logical thinking and problem solving to find the best solution is an effective learning content. But the algorithm often educate at the University of reality when considering the level of elementary school students' cognitive structure and it is very important for teaching. In this study, based on the principle of the algorithm with an educational content for students to understand the principles of their own problems as the best way to resolve the situation with the ability to want to kidney. Content that contains elements of the game interesting for students to participate actively interested in effective teaching methods to the understanding of the principles of the algorithm will be a big help.

키워드