한국정보교육학회:학술대회논문집
- 2010.08a
- /
- Pages.179-184
- /
- 2010
- /
- 1229-3237(pISSN)
A Study on Interface Design for Improving Web Accessibility of Color Blindness Using Analysis of Educational Web Sites
교육용 웹사이트 분석을 통한 색각이상자 웹접근성 향상을 위한 인터페이스 설계 연구
- Choi, Yu-Jin ;
- Jun, Woo-Chun (Dept. of Computer Education, Seoul National University of Education)
- Received : 2010.07.19
- Accepted : 2010.08.04
- Published : 2010.08.10
Abstract
In current knowledge-based society, various information and communication tools are used in educational fields. Especially web becomes the most popular tool. However, for the disabled, web accessibility is a still main problem to overcome. The purpose of this paper is to improve web accessibility of color blindness by analyzing the educational web sites. The three suggestions for this study are as follows. First, use accent colors other then red or orange. Second, add the black and white conversion feature function on the screen. Third, construct colors of video clips and flash files that are appropriate for people with color blindness.
인터넷을 통한 온라인교육이 보편화 되면서 학습에 많은 비중을 차지하고 있다. 하지만 정보의 소외를 받고 있는 장애인들은 온라인교육에서도 소외되고 있다. 정부에서는 이러한 정보격차를 줄이기 위해 장애인의 웹접근성을 의무화한 법률을 공표하였으나 그것이 실행되는 단계는 미미하다. 본 논문에서는 색각이상을 가진 학습자를 위해 주요 교육용사이트의 색채 구성에 대해 분석하고 이를 바탕으로 앞으로 교육용사이트의 설계방향을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 액센트 컬러를 붉은색 계열 외에 다른 컬러를 활용한다. 둘째, 화면의 흑백전환기능을 추가한 다. 셋째, 동영상과 플래쉬 색 구성을 색각이상자에게 적합하게 구성해야 한다.