The Gap between Key Competency of Engineering Majors and Academic Curriculum

이공계 전공자의 핵심역량과 교육과정 간 격차에 관한 연구

  • Lee, Seung-Hyun (Department of Information and Industrial Engineering, Yonsei University) ;
  • Cheon, Young-Joon (Department of Information and Industrial Engineering, Yonsei University) ;
  • Leem, Choon-Sung (Department of Information and Industrial Engineering, Yonsei University) ;
  • Eom, Joon-Young (Department of Information and Industrial Engineering, Yonsei University)
  • 이승현 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 천영준 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 임춘성 (연세대학교 정보산업공학과) ;
  • 엄준영 (연세대학교 정보산업공학과)
  • Received : 2010.07.01
  • Accepted : 2010.07.20
  • Published : 2010.08.10

Abstract

The scope of key competency of engineering majors has been expanded for last decades. Nowadays, not only major knowledge but also extracurricular knowledge such as business, economics, law and so on are regarded as prerequisites for successful performance at work sites. In this context, we defined several determinants of key competency classified into attitude, knowledge and skill, and investigated their relative importance perceived by Korean companies (n=145). Based on the results, the gap between key competency of engineering majors and academic curriculums of universities (n=182) was analyzed. Subsequently, regional difference and qualitative disparity between universities were also revealed.

지난 수십년 동안 이공계 전공자에게 요구되는 역량의 범위가 다양화되었다. 이공계 인재가 직무 현장에서 성공을 거두려면, 전공에 대한 지식뿐 아니라, 경영, 경제, 법제도 등 사회적 맥락의 이해가 견고해야 하는 시대다. 이러한 맥락에서 본 연구에서는 국내 145개 기업을 대상으로 이공계 전공자에게 요구되는 역량인자를 수집, 성향, 기술, 지식의 범주로 분류하고, 그 상대적 중요성을 도출하였다. 이를 바탕으로 전국 182개 4년제 대학의 융합교육 현황을 조사하여 그 격차를 분석하였다. 뿐만 아니라, 융합교육의 지역적 격차 및 교육기관 간 질적 격차를 분석하여 시사점을 제시하였다.

Keywords