한국정보교육학회:학술대회논문집
- 한국정보교육학회 2010년도 하계학술대회
- /
- Pages.111-118
- /
- 2010
- /
- 1229-3237(pISSN)
이러닝 프로젝트 학습을 통한 인터넷 중독 해소 지도 방안
Teaching Plans to Resolve Internet Addiction using e-Learning Project-Based Learning
- Kim, Hyun-Bae (Dept. of Computer Education, Busan National University of Education) ;
- Yu, Seon-Bong (Jwacheon Elementary School)
- 투고 : 2010.08.01
- 심사 : 2010.08.04
- 발행 : 2010.08.10
초록
인터넷 중독에 대해서는 심리적 또는 사회적 관점에서 다양한 연구가 진행되고 있다. 본 연구는 이러닝을 활용한 프로젝트 학습을 통하여 초등학교 고학년 학생들의 인터넷 중독을 해소 방안을 탐구하는 연구이다. 이를 위하여, 인터넷에 중독된 초등학생들이 가장 많이 사용하는 인터넷 소프트웨어의 종류를 확인하고, 인터넷 중독의 요소를 확인한다. 그리고 사이버 가정학습에서 프로젝트 학습을 통하여 인터넷 중독을 해소 할 수 있는 수업 방안을 모색한다.
There are various studies about Internet addiction in psychological or social point of view. In this study, teaching plans are introduced using e-learning project-based learning for elementary school students. These teaching plans are applied to the Cyber home study system.
키워드