A Study on the Present & Future for the One man Media UCC

1인 미디어 UCC의 현재와 미래 - UCC의 전반적인 통계를 중심으로 -

  • Seo, Jungwoo (Graduate School of New Media & Visual Technology, Dong-Eui University) ;
  • Choe, Bokhee (Graduate School of New Media & Visual Technology, Dong-Eui University) ;
  • Kim, Cheeyong (Graduate School of New Media & Visual Technology, Dong-Eui University)
  • 서정우 (동의대학교 영상정보대학원 디지털방송영상학과) ;
  • 최복희 (동의대학교 영상정보대학원 디지털방송영상학과) ;
  • 김치용 (동의대학교 영상정보대학원 디지털방송영상학과)
  • Published : 2009.10.29

Abstract

The reality is that forms and roles of media is changing as our society goes forward fast. There aren't any other noticeable media forms than one man media UCC(User Created Contents). Not only almost all of the house hold a camera at least one, but people can take a picture by using their mobile phone. Furthermore, people can produce a movie through taken pictures in this time. That is the beginning of UCC. It is possible to make use of private life, company, society, advertisement, shopping mall, and so on.

시대가 빠르게 변할수록 미디어의 형태와 역할도 발맞춰 바뀌어 가는게 현실이다. 지금 가장 주목 받고 있는 미디어는 바로 1인 미디어 UCC(User Created Contents)라고 해도 과언이 아니다. 각 가정마다 하나의 카메라가 보급이 되고 심지어 일상생활에서 없어서 안 될 휴대폰으로도 영상을 촬영 할 수 있게 되었다. 그러나 여기서 끝나는 게 아니라 이것을 가지고 동영상을 제작할 수 있는 시대가 되었다. 그것이 바로 UCC의 시작이다. 개인의 사생활을 제작할 뿐 만 아니라 기업, 사회, 광고, 엔터테인먼트, 쇼핑몰 등 다양한 곳에서 UCC를 활용하고 있다. 본 논문에서는 위와 같은 시대를 맞아 1인 미디어 UCC의 현재와 미래를 통계학적 관점에서 연구하였다.

Keywords