Implementation of a 3D Graphics Simulator for GP-GPU

GP-GPU 개발을 위한 3차원 그래픽 시뮬레이터 구현

  • Published : 2009.10.29

Abstract

Since a hardware accelerator for 3D graphics processing GPU(Graphics Processing Unit)'s performance has been improving constantly. This is the efficient way was introduced for complex graphics application, but it is rarely used to utilize 100% resources on GPU. GP-GPU(general-purpose GPU), including operations on the GPU and supporting common operations can be handled by the processor, is noted by depending on the distribution of resources that can be effectively controlled. In this paper, the simulator was implemented that supports virtual environment of GP-GPU and available for program design and debugging. Through this, the co-design development environment support simultaneous design fast and reliable verification that are available to build the interface of three-dimensional graphics display.

3차원 그래픽 처리를 위한 가속기 하드웨어가 발표된 이후 GPU(Graphics Processing Unit)의 성능은 끊임없이 개선되어 왔다. 이는 복잡한 그래픽 어플리케이션의 연산을 효율적으로 처리하기 위한 추세이나 실제로 GPU의 리소스를 100% 활용하는 경우는 드물다. 최근 주목받고 있는 GP-GPU(General-Purpose GPU)는 GPU에서 담당하는 연산을 포함하고 CPU가 처리하는 일반적인 연산의 처리도 가능하여 프로세서 자원의 분배에 따라 효율적인 제어가 가능하다. 본 논문에서는 GP-GPU 기반 환경을 가상으로 구현하여 프로그램의 설계 및 디버깅이 가능한 시뮬레이터를 구현하였다. 이를 통해 동시 설계(Co-Design) 환경을 구성하여 동시적 개발 환경을 지원하고 3차원 그래픽 컨텐츠의 디스플레이가 가능한 인터페이스를 구축하여 빠르고 안정적인 검증이 가능하다.

Keywords