Proceedings of the Korean Institute of Information and Commucation Sciences Conference (한국정보통신학회:학술대회논문집)
- 2009.05a
- /
- Pages.645-648
- /
- 2009
GML document editing and translation system based on GML and vector graphic
GML과 벡터 그래픽 기반의 GML 문서 편집 및 변환 시스템
- Kim, Chang-Su (Dept. of Internet, Chungwoon University) ;
- Cho, Young-Soon (Dept. of Computer Engineering, Paichai University) ;
- Cho, Tae-Beom (Dept. of Computer Engineering, Paichai University) ;
- Bang, Jin-Suk (Dept. of Computer Engineering, Paichai University) ;
- Jung, Hoe-Kyung (Dept. of Computer Engineering, Paichai University)
- 김창수 (청운대학교 인터넷학과) ;
- 조용순 (배재대학교 컴퓨터공학과) ;
- 조태범 (배재대학교 컴퓨터공학과) ;
- 방진숙 (배재대학교 컴퓨터공학과) ;
- 정회경 (배재대학교 컴퓨터공학과)
- Published : 2009.05.29
Abstract
According to development of Information Technology and generalization of internet, practical use field of geography information became various. Therefor various Geographic Information System (GIS) constructed to manage geography information efficiently. However, geography information data of various form is depending on graphic authorizing tool of various form being not normalized each other. So, OGC (Open Geospatial Consortium) proposed GML (Geography Markup Language) that describe normalized geography information data that can apply mutually and W3C proposed SVG (Scalable Vector Graphics) of vector base. In this paper creates GML data of XML base for geography information data processing to vector graphic object. and design and implementation of GML document editing and translation system that define code converter that create GML document through created graphic objects and change vector graphic to logic structure of XML base.
정보기술의 발달과 인터넷의 보편화에 따라 지리정보의 활용분야가 다양해지고 지리 정보를 효율적으로 관리하기 위해 다양한 지리정보 시스템(GIS : Geographic Information System)이 구축되었다. 하지만 다양한 형태의 지리정보 데이터는 서로 표준화 되지 않아 다양한 형태의 그래픽 저작도구에 의존하고 있다. 이에 OGC(Open Geospatial Consortium)는 상호운용 가능한 표준화된 지리정보 데이터를 기술하는 GML(Geography Markup Language)을 제안하였고 W3C에서는 벡터 기반의 SVG(Scalable Vector Graphics)를 제안하였다. 본 논문에서는 지리정보 데이터처리를 위한 XML 기반의 GML 데이터를 벡터 그래픽 객체로 생성하고 그래픽 객체들을 통해 GML 문서를 생성하는 코드 변환기를 정의하여 벡터 그래픽을 XML 기반의 논리구조로 변환하는 GML 문서 편집 및 변환 시스템을 설계 및 구현하였다.