Image Analysis of Looking's Taboo & Looking Back

시선의 '금기'와 '돌아보기'의 이미지 분석

  • Published : 2009.05.22

Abstract

Myth is defined as hidden rules or practices in a particular group universally represented in the overall society. The implied meanings in the myth is the result of reflection of culture, and the understanding of the reflection seeps into the society, making cycle structure. In many mythological stories, an act of looking has broad meanings. For example, in the story of Orpheus, Medusa and Tiresias, the act of looking brought about misfortune. The implication of these stories is that it pushes 'what should be not done' rather than 'what should be done', highlighting taboos across the society. This study seeks to present a case of image analysis by interpreting the image of current commercials through the relationship between looking back and taboos among acts of looking in mythological stories.

신화는 특정 집단의 감추어진 규칙이나 관습이 사회 전체에 보편화되어 나타나는 것이다. 신화 속에 내포된 의미는 문화의 반영 결과이며, 그 반영의 이해는 또 다시 사회 속으로 스며드는 순환구조를 가지고 있다. 많은 신화에서 '보다.'라는 행위는 큰 의미를 가지고 있으며, 그 중 오르페우스, 메두사, 티레시아스 등의 이야기에서 '보는 행위'를 통해 불행을 맞이하는 것을 살펴볼 수 있다. 이러한 의미는 사회 전반의 금기 사항을 강조하며 '하지 말아야 할 것'보다는 '하지 말아야 할 것 이외의 것'을 강요한다. 본 논문은 신화 속에 나타난 '보다.'라는 행위 중 특히 '뒤돌아보기'와 '금기'의 관계를 통해 현대 광고이미지를 해석함으로 이미지 분석의 한 사례를 제시하고자 한다.

Keywords