Proceedings of the Korea Contents Association Conference (한국콘텐츠학회:학술대회논문집)
- 2009.05a
- /
- Pages.328-332
- /
- 2009
A Study on the practical use of UCC Tourism Information
UCC 관광정보의 활용방안 연구
- Yang, sung-soo (Jeju Univ.) ;
- Choi, byung-kil (Jeju Univ.) ;
- Hong, sung-hwa (Jeju Univ.) ;
- Jo, Seong-Jin (Jeju Univ.)
- Published : 2009.05.22
Abstract
From Marketing perspective, WOM(Word-of-Mouse) is the one of the communication methods for customer. That can be an instrument of effect on the tourist decision. Pre-trip tourist will be to do post-trip tourist for tourism information. In order words, they need information for tour. The purpose of this study is useful implications to tourism information-related marketers using UCC tourist information offer an analysis of using UCC tourism information.
마케팅 분야에서 구전은 소비자에게 영향력이 매우 높은 커뮤니케이션 수단으로 설득력이 강하고 매우 효과적이라고 할 수 있다. 특히 정보의존성이 강한 관광산업의 특성으로 인하여 잠재 관광객들은 인터넷을 활용하여 여행 경험자의 여행담, 여행추천, 의견교환 등 관광콘텐츠 생성 및 교환 활동을 활발하게 진행되고 있다. 본 연구에서는 이러한 현상의 실태를 문헌조사(literature review), 횡단조사(cross-sectional) 등을 통해 살펴보고 UCC 관광정보의 활용방안을 제시하고자 한다.
Keywords