Proceedings of the Korea Contents Association Conference (한국콘텐츠학회:학술대회논문집)
- 2009.05a
- /
- Pages.244-249
- /
- 2009
A Study on design management strategy for venture/small enterprises
중소벤처기업을 위한 디자인 경영 전략 -대전시 벤처·중소기업을 중심으로-
- Seo, yong-mo (Graduate school of Chung-Nam Univ) ;
- Cheon, myung-hwan (Dept. of Business Administration, Mokwon Unv.) ;
- Cho, seung-ock (KIDP jongboo branch) ;
- Oh, chi-gyu (Dept. of industrial design, Chung-Nam Univ) ;
- Song, han-wook (Daedeok innopois) ;
- Roh, hwang-woo (Dept. of industrial design. Hanbat Univ.) ;
- chang, soo-deok (Dept. of Business Administration, Hannam Univ.)
- 서용모 (충남대학교 경영학과) ;
- 천명환 (목원대학교 경영학과) ;
- 조승억 (한국디자인진흥원 중부지원) ;
- 오치규 (충남대학교 산업미술학과) ;
- 송한욱 (대덕연구개발특구지원본부) ;
- 노황우 (한밭대학교 산업미술학과) ;
- 장수덕 (한남대학교 경영학과)
- Published : 2009.05.22
Abstract
At the 21th century management environment with the emotion and creativity, as design has recognized the core element of management strategy, the combination of design and management, design management, has been increased the importance worldwidely. In the rapid changing enterprise environment, the small or venture enterprises in flexible management environment than the large enterprise have advantage on management process. The design management has created the various field of knowledge in the integrated solution, the integrated approach methods of management are the effective operative process in the importance of design management. As CEOs in small/venture enterprise take part in the innovation of design management, a specialistes in recognition of specificity and design management are defined and created the design management process through the enterprise resource planning programs. With the understanding on the above situation, the purpose of this study is to suggest the design is strategically applied in the management level of Daejeon region small/venture enterprises and the recognition of design management as a strengthen the competitiveness.
감성과 창의성이 중요시 되는 21세기 경영환경에서 디자인은 경영전략의 핵심요소로 널리 인식되어 감에 따라 전세계적으로 디자인과 경영이 결합된 디자인 경영의 중요성이 증대되고 있다. 급변하는 기업환경은 대기업보다는 기업운영에 탄력적인 중소,벤처기업들에게 보다 유리한 경영환경으로 볼 수 있다. 이러한 디자인 경영은 다양한 분야의 지식을 통합하여 바람직한 해결안을 창출해내는 디자인 분야의 특성에 비추어 볼 때, 경영의 통합적 접근방식이 매우 효과적인 경영운영방식으로 그 중요성이 크게 대두되고 있다. 벤처중소기업의 최고경영자들은 디자인 경영의 혁신을 위해서 적극 참여하는 것은 좋지만 전문성을 인정하고 디자인 경영을 확실하게 이끌 수 있는 전문가를 확보하고 전사적인 차원에서 교육을 통해 누구나 자발적으로 혹은 창의적인 아이디어를 이끌어 내도록 노력 할 수 있는 환경과 기회를 마련해주는 것이 중요하며, 이를 위한 자신만의 디자인 경영프로세스를 구축하는 것이 주요하다. 이를 위해 대전지역의 중소벤처기업들이 기업의 핵심역량 강화와 디자인을 경영 수준에서 전략적으로 활용하고 디자인 경영에 대한 인식을 제고시켜 기업들의 경쟁력을 높이기 위한 디자인 경영의 활용 및 추진 방안을 제시하고 한다.
Keywords