Proceedings of the Korea Contents Association Conference (한국콘텐츠학회:학술대회논문집)
- 2009.05a
- /
- Pages.88-93
- /
- 2009
A Hierarchical Method for Systematic Management and Application of e-Portfolio.
e-포트폴리오의 체계적인 관리와 활용을 위한 계층적 기법
- Lee, Hye-Jin (Dept. of Computer Science Education, Chungbuk National University) ;
- Park, Chan (Dept. of Information & Industrial Engineering, Chungbuk National University) ;
- Jang, Yeonghui (Dept. of Information & Industrial Engineering, Chungbuk National University) ;
- Jung, Ji-Sung (Dept. of Information & Industrial Engineering, Chungbuk National University) ;
- Seoung, Dong-Ook (Dept. of Information Communication Engineering, Chungbuk National University) ;
- Yoo, Jae-Soo (Dept. of Information Communication Engineering, Chungbuk National University) ;
- Yoo, Kwan-Hee (Dept. of Information & Industrial Engineering, Chungbuk National University)
- 이혜진 (컴퓨터교육과) ;
- 박찬 (정보산업공학과) ;
- 장영희 (정보산업공학과) ;
- 정지성 (정보산업공학과) ;
- 성동욱 (정보통신공학과) ;
- 유재수 (정보통신공학과) ;
- 유관희 (정보산업공학과)
- Published : 2009.05.22
Abstract
e-Portfolio in e-Learning environment is defined as the results which either teachers or learners systematically manage global contents related to their teaching and learning, respectively. When the e-Portfolio is applied to their work including teaching and learning, it is very useful for both teachers and learners to prepare their teaching plan, and to get the opportunity of their reflection by checking out their learning output, respectively. To generate e-Portfolios, there are two ways; one for collecting it directly from teachers and learners and another for collecting it automatically as a result of learning activities through e-learning system. In this paper, for efficient management of e-Portfolio, the data is layered, classified, restructured, and provided for users' purposes and various situations. Users can construct their own e-Portfolios by adding their own logic with their purposes in different situations.
e-러닝 환경에서 e-포트폴리오는 교수자와 학습자 각각 수행한 수업 및 학습에 대한 전반적인 내용을 체계적으로 관리한 결과물로, 이를 활용할 경우 교수자에게는 수업 설계 및 강의를 돕고, 학습자에게 학습결과물을 확인함으로써 자기반성의 기회를 줄 수 있어 매우 유용하다. e-포트폴리오를 생성하기 위한 방법으로는 대표적으로 교수자 및 학습자로부터 직접 수집하는 방법과 e-러닝 시스템을 통한 학습활동의 결과물로 자동적으로 수집하는 방법이 있다. 본 논문에서는 e-포트폴리오를 사용목적에 적합하게 효과적으로 구성하기 위해 데이터를 계층화 하여 분류한 후에 교수자와 학습자의 활용 목적에 맞게 상황별로 구성하여 제공함으로써 효율적인 e-포트폴리오 관리를 할 수 있고, 또한 상황별 구성방식에 대한 로직을 추가함으로써 사용자는 자신만의 e-포트폴리오를 구성할 수 있다.
Keywords