한국항해항만학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference)
- 한국항해항만학회 2009년도 공동학술대회
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- Pages.463-466
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- 2009
대한제국기 서양식 등대건축의 도입과정에 있어서 이시바시 아야히코(석교현언(石橋絢彦))와 하딩(J. R. Harding)의 역할에 대한 연구
The Role of Ishibashi Ayahico and J. R. Harding in the Process of Korean Lighthouse Development
초록
이 논문은 대한제국기 등대건축의 도입과정에서 이시바시 아야히코(석교현언(石橋絢彦))와 하딩(John Reginald Harding)의 역할에 대하여 다루고자 한다. 지금까지 하딩에 대한 언급은 간혹 있었지만 G. R. Harding으로 잘못 알려져왔다. 이에 따라 하딩에 대한 행적을 찾는 것도 쉽지 않았고 하딩이 한국에서의 활동을 살펴보는 것도 어려웠다. 본 원고는 하딩의 정착한 이름과 그의 이력을 찾아내어 42개의 등대위치를 선정하는 등 29개의 등대를 디자인하고 컨설팅했다는 기록을 찾아내어 우리나라 등대건축의 기틀을 쌓았다는 사실을 밝히고자 한다.
The objective of this study is to analyze the process of lighthouse in the Daehan Empire. It has been considered that the lighthouse of the Daehan Empire had been built by Japanese lighthouse engineer Ishibashi Ayahico. But in this study, the rule of John Reginald Harding as an light house engineer in Korea from 1899 to 1906 will be said. It was considered that the first lighthouses in Korea were built in Incheon in 1903. But because John Reginald Harding came and designed lighthouse at Mokpo 1899, we need to research more carefully. And also many lighthouses have been placed along the coastline by selection by John Reginald Harding. So Korean Lighthouses had been developed by Ishibashi Ayahico as well as John Reginald Harding.
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