Application possibility of dowel bar in low floating slab system

다우얼 바의 저진동 슬래브 궤도 시스템 적용 가능성

  • 박성재 ((주)삼보기술단, 기술연구소) ;
  • 김용재 ((주)삼보기술단, 기술연구소) ;
  • 박명균 ((주)삼보기술단, 기술연구소) ;
  • 전종수 ((주)삼보기술단, 구조사업부) ;
  • 이두화 ((주)삼보기술단) ;
  • 박만호 (한국철도시설공단, KR기술연구소)
  • Published : 2009.05.21

Abstract

From the result of preceding study, there is no reinforcement such as dowel bar or etc. in Joint system of floating slab. Length of floating slab in preceding study is short than one of this study. If there is no reinforcement in the joint of long slab span, fracture of slab is predicted by difference between two slabs. Therefore using of dowel bar is demanded. In this study, General characteristic and preceding technology of dowel bar is researched for data of analysis study. And it is considered application of dowel bar in floating slab system.

본 연구의 선행기술조사결과 플로팅궤도 슬래브에는 dowel bar 등의 별도의 슬래브 연결부 보강이 없었다. 본 연구모델에 비해 선행기술조사 대상 슬래브의 연장이 매우 짧으며, 긴지간의 슬래브에 연결부에 대한 보강이 없다면 단부에서의 단차에 의해 슬래브의 파괴가 예상된다. 따라서 dowel bar 등의 추가적인 보강이 요구된다. 본 연구에서는 dowel bar의 일반적인 특성과 국내외 dowel bar에 대한 선행기술에 대하여 조사함으로써, 추후 수행될 해석연구의 자료를 확보하고자 하여 그 적용가능성을 검토하고자 하였다.

Keywords