에틸렌을 연료로 하는 Direct-Connect 스크램제트 엔진 연소기의 2차원 수치 해석

Two-Dimensional Numerical Study of Starting Process of a Ethylene Fueled Direct-Connect Scramjet Engine Combustor

  • 노진현 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 최정열 (부산대학교 항공우주공학과)
  • 발행 : 2009.11.19

초록

수소를 연료로 하는 스크램제트 엔진의 수치해석에 비해 탄화수소를 연료로 하는 스크램제트 엔진의 수치해석이 적은 편이었다. 본 논문에서는 탄화수소 계열의 연료 중에 에틸렌을 연료로 하였고, 미공군연구소에 있는 Direct-connect 스크램제트 연소기를 모델로 2차원 수치해석을 수행한다. 에틸렌의 점화 지연 특성을 볼 수 있었고, 모델 스크램제트 내에 연소를 발생시키기 위해 Air throttling을 하였다.

The numerical simulations of hydrocarbon fueled scramjet engine have been studied less than them of hydrogen fueled scramjet engine. Ethylene is selected in hydrocarbon because of its good thermochemical properties and a direct-connect scramjet combustor at the American Air Force Research laboratory is taken to a two-dimensional simulation model. Ignition time delay of ethylene was monitored and air throttling was imposed to generate ignition inside the model scramjet.

키워드