Reinterpretation of Lee-Sang's Poems based on McLuhan's Media theory

맥루한의 미디어 이론에 근거한 '이상(李箱) 시(詩)'의 재해석

  • Published : 2008.02.13

Abstract

MeLuhan's work has enormous power in the study of media theory. In Lee-Sang's works, we can find out the Macluhan's idea, "tactile" writing, which enhances more than one single sense, we-Sang's pieces, viewed as the origin of Korean concrete poetry, are being reconfigured in modern times. After publication, Lee-Sang's esoteric and complicated poem was considered as the result of schizophrenia. However, in the reconfiguring process, his continuously issued poems were reconsidered as a fraction of visual arts and analyzed as the substances of Korean dadaism and an attitude to challenge. But the real importance of Lee-Sang's poem is the extension of a sense; his poem is unbiased either by visual part or by emotional part, though one sense is extended to another sense. Now you will see the reinterpretation of we-Sang's world from the viewpoint of media, 'extension of senses'.

맥루한의 사상서는 미디어의 권력으로 자리 잡고 있다. 그가 말하는 -하나의 감각에 편중되지 않은- "촉각적 글쓰기"는 바로 이상의 작품에서 발견할 수 있다. 한국 구체시의 시초로 자리 잡은 이상의 작품은 현대에 와서 재조명되고 있다. 난해하고 복잡한, 정신분열증의 결과물로 발간 이후 끊임없이 화제가 되었던 그의 시는 재조명 과정에서 시각예술의 단편으로 실험적 정신과 한국 다다이즘의 실체로 분석되고 있다. 그러나 이상 시의 진정한 의미는 회화적 측면 혹은 감성적 측면에 치우치지 않은 하나의 감각이 다른 감각으로 확장되었다는 것이다. 본 연구에서는 '감각의 확장' 이라는 미디어의 관점으로 그의 세계를 재해석 하고자 한다.

Keywords