Empirical study of impression formation factors in 3D cyber space : Analysis focused on Second Life

3D 가상공간에서의 인상 형성에 관한 실증적 연구 : 세컨드 라이프를 중심으로 인상 형성 요인 분석

  • 김희선 (서울여자대학교 미디어학부) ;
  • 이재희 (서울여자대학교 미디어학부) ;
  • 장수진 (서울여자대학교 미디어학부) ;
  • 박수이 (서울여자대학교 미디어학부)
  • Published : 2008.02.13

Abstract

Today, 3D cyber space with advancements of Web 3D technique is changing into a social space. As such, the users want to make social relationships, the impression that one leaves in 3D cyber space has become more important. This study will be confirm a relationship between interpersonal relations and impression and show some impression formation factors in 3D cyber space. As this study analyzes the characteristic elements of 3D cyber space which are differentiated with other platform, it has theoretical value to support theory about personal relationship in3D cyber spaces. Then it will be a supporting theory for next study about intercultural and social phenomena in changeable 3D cyber space as advancement of technique. We will find out the causal relationship between impression dimensions and formative factors in next study.

온라인 3D 게임에 기원을 두던 3D 가상공간은 오늘날 Web 3D 기술의 발달로 정정 현실과 유사하게 구현되어 사회성이 강조된 공간으로 변화하고 있다. 따라서 사용자들은 3D 가상공간에서도 현실세계와 똑같이 의미 있는 인간관계를 갖길 원하게 되었고 3D 가상공간에서 인상의 중요성이 높아졌다. 이에 본 연구는 대인관계와 인상의 관계를 확인하고 인상을 형성하는 요소를 제시할 것이다. 타 매체와 구분되는 3D 가상공간만의 특정적 요소들을 분석 함으로써 본 연구는 3D 가상공간 상의 인상에 따른 대인관계 연구에 대한 바탕이 되는 이론으로서의 가치를 지니며, 향후 지속적인 기술발전에 따라 변화될 3D 가상공간 상에서의 대인관계 및 문화적, 사회적 현상에 대한 연구의 기반이 될 수 있다.

Keywords