A Study of the Effect of an Avatar Encouraging Drinking in Virtual Reality on Alcohol Craving

가상현실에서의 아바타 음주권유가 갈망감 유발에 미치는 영향에 관한 연구

  • 최유경 (연세대학교 의과대학 의학행동과학 연구소) ;
  • 조상우 (한양대학교 의용생체공학과) ;
  • 한기완 (한양대학교 의용생체공학과) ;
  • 구정훈 (한양대학교 의용생체공학과) ;
  • 정영철 (연세대학교 의과대학 정신과학교실, 연세대학교 의과대학 의학행동과학 연구소) ;
  • 김재진 (연세대학교 의과대학 정신과학교실, 연세대학교 의과대학 의학행동과학 연구소) ;
  • 남궁기 (연세대학교 의과대학 정신과학교실, 연세대학교 의과대학 의학행동과학 연구소) ;
  • 김인영 (한양대학교 의용생체공학과)
  • Published : 2008.02.13

Abstract

This study set out investigate what kind of changes would be caused to the craving of alcohol dependent patients by stimuli through virtual reality in the preparation stage for drinking refusal training. With regard to stimulation, it included alcohol exposure, a positive situation, and a negative situation on the basis of drinking encouraging situations(social pressure) known as drinking stimulating situations for alcoholics. The purpose of the study is to provide fundamental materials for the development of new training programs to refuse alcohol and for the examination of the possibility of utilizing virtual reality technology as a new treatment and training tool for alcoholics. To this end, a virtual reality program was conducted involving 12 alcoholics admitted to Severance Mental Health Hospital in Gyeonggi province from December 2006 to September 2007. The data was dealt with various statistic analyses such as frequency analysis, Wilcoxon Matched-pairs Signed-Ranks Test using SPSS/WIN 11.5 The analysis results indicate that avatars encouraging drinking caused more craving than just the background, that the scenes with alcohol exposed caused more craving than the scenes with no alcohol exposed, and that there were no significant changes to craving according to a positive or negative situation. The results confirmed that training sessions using virtual reality presented a situation and environment of drinking pressure that's similar to the actual social pressure and that the virtual reality approach had enormous potential as an effective treatment tool when combined with the existing treatment techniques.

본 연구는 음주거절훈련을 위한 전 단계로 가상현실을 통한 자극 제시가 알코올 중독 환자의 갈망감에 어떠한 변화를 주는 지를 알아보고자 하였다. 본 연구결과를 통해 향후 음주 거절 훈련 프로그램의 개발 뿐만 아니라 알코올 중독 환자들을 위한 새로운 치료 및 훈련 도구로서의 가상현실기법의 활용 가능성을 알아보기 위한 기초적인 자료 제공을 목적으로 한다. 가상현실 자극은 알코올 중독자들의 음주유발 상황으로 알려진 음주권유(사회적 압력)상황과 알코올 노출 여부 그리고 긍정적 상황 부정적 상황으로 구성하였다. 대상자는 2006년 12월부터 2007년 9월까지 입원중인 알코올 중독 환자 12명이었으며 수집된 자료는 SPSS/WlN 11.5 프로그램으로 통계처리 하였으며, Wilcoxon Matched-pairs Signed-Ranks Test로 분석하였다. 분석 결과 배경에서 아바타의 음주권유 여부가 일반적인 배경만 제시되는 경우보다 더 높은 갈망감을, 알코올이 노출된 장면이 그렇지 않은 장면보다 더 높은 갈망감을 나타내었고 긍정적 부정적이냐는 상황은 유의미한 결과를 나타내지 못하였다. 이러한 결과를 토대로 가장현실을 활용한 훈련이 실제의 사회적 압력과 유사한 음주 압력 상형과 환경을 느끼도록 하며, 가상현실 기법이 기존의 알코올 치료 기법들과 연합되어 효과적인 치료 도구로써의 활용가능성을 많이 가지고 있다는 것을 확인 할 수 있었다.

Keywords